Przygotowania do świąt czas zacząć

Wiele firm odnotowuje wzrost sprzedaży w okresie przed świętami Bożego Narodzenia. Jeżeli twoja również, to znaczy, że produkt czy usługa, które oferujesz wykazują sezonowość, a to z kolei mówi, że powinieneś przygotować się na ten czas, aby wykorzystać go najbardziej efektywnie jak można.

Kiedy należy rozpocząć przygotowania do świąt? Listopad i październik to okres najintensywniejszej pracy, a planowanie, przygotowywanie promocji i strategii należy rozpocząć najpóźniej w lipcu/sierpniu. Termin przygotowania do sezonu zależy oczywiście od branży i specyfiki produktu. Niektóre segmenty rynku nad nową ofertą pracują już rok przed sezonem.

Ale po co intensywnie pracować od wakacji? Czy nie za wcześnie? Otóż okazuje się, że część konsumentów dokonuje zakupów świątecznych już w październiku czy listopadzie, nie czekając na grudniowy boom w sklepach. Ponadto najlepsze miejsca reklamowe także będą zajęte.

Kampanie marketingowe, mające wzmocnić sprzedaż przed Bożym Narodzeniem, należy zacząć planować we wakacje, aby wykupić najlepsze lokalizacje na październik i listopad.

Skoro już wiemy, że pora intensywnie zacząć pracować co możemy zrobić już dziś?

1. Najpierw należy podjąć decyzję, który produkt czy usługę będziemy promować.

Analizując sprzedaż nie możemy kierować się najlepiej sprzedającymi się produktami we wakacje, gdyż święta rządzą się swoimi prawami. Jeżeli we wakacje najlepiej sprzedającym się artykułem w sklepie sportowym są maski do nurkowania, to nie należy przypuszczać, że ten trend utrzyma się do grudnia. Wybierając produkt wiodący w sezonie świątecznym, czyli zimowym w naszym klimacie, pomyśl, który artykuł może być użyteczny dla klienta, a tym samym bardziej go zainteresuje. Może zamiast maski do nurkowania lepszy będzie kask narciarski.

2. Sprawdź, które działania marketingowe przyniosły efekt w latach ubiegłych,

a które były stratą czasu i pieniędzy. Kampanie marketingowe możemy skontrolować poprzez narzędzia analityczne, które oferuje dostawca kampanii. Trudniej sprawdzić działania podejmowane w tradycyjnych kanałach reklamowych jak prasa, ale z prostego przekładu co reklamowaliśmy na wzrost sprzedaży będziemy znali efektywność podjętych kroków. Wiedząc co przynosi najlepszy efekt skup się na tych działaniach.

3. Ciągle przeglądaj oferty dostawców usług, pośredników i konkurencji.

Rynek się zmienia, dlatego jest to konieczne. Jeżeli na przykład oferujesz wyjazdy świąteczne w góry i najwięcej rezerwacji miałeś w ubiegłym roku przez serwis A, niekoniecznie w roku bieżącym sytuacja się powtórzy. Może wszedł na rynek wynajmu nowy serwis B, oferujący oprócz rezerwacji noclegów także karnety na stoki, i zgarnie główną pulę rezerwacji świątecznych. Bądź więc czujny.

4. Przygotuj plan marketingowy.

Wyznacz cele, budżet oraz środki, które zamierzasz przeznaczyć na kampanię świąteczną.

5. Dokonaj wstępnych rezerwacji mediów.

Niektóre już przyjmują zgłoszenia, inne zrobią to za miesiąc lub dwa.

6. Przygotuj materiały reklamowe.

Zrobienie porządnej grafiki trwa, nakręcenie filmu reklamowego czy spotu radiowego również. Nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę.

Co masz zrobić jutro zrób dziś i spokojnie czekaj na efekty.