Młodość przedsiębiorcy – zaleta czy wada

 

Bycie młodym – marzenie każdego dojrzałego, bycie dojrzałym – marzenie młodego.Każdy wiek niesie ze sobą specyficzne szanse jak i obciążenia. Błędy częściej popełniamy w młodości, to prawda, ale to młodzi i entuzjastyczni ludzie są kołem napędowym świata.

Mówią, że błędów nie popełnia ten co nic nie robi. Wielu wielkich tego świata oblało swój pierwszy egzamin czy zbankrutowało, aby potem rozwinąć skrzydła na na bazie doświadczeń i stworzyć firmę o mocnych fundamentach.
 
Niektóre błędy musimy sami popełnić raz, aby się o nich dowiedzieć. Są też błędne posunięcia, które często popełniają młodzi przedsiębiorcy, a tych z kolei nie musimy doświadczać. Wystarczy przeczytać.
 
1. Zbyt dużo i zbyt szczerze w social media
 
Przeciętny użytkownik internetu spędza w social mediach 1,72 godziny dziennie. Dla młodych osób dzielenie się swoim czasem, konsultowanie pomysłów w social mediach jest normą. Wrzucamy posty na Facebook, tweetujemy co właśnie robimy, dodajemy zdjęcia. Jesteśmy przecież wśród przyjaciół. A teraz wyobraźmy sobie, że na naszą tablicę zajrzał klient, z którym dziś rozmawialiśmy w pracy i zastał tam wpis: „…miałem dziś potwornie nudne spotkanie z gościem, który chce kupić nasze oprogramowanie. Potwornie wymyślał, zamiast brać co mu dajemy. Do tego miał krawat w kwiatki, myślałem, że padnę ze śmiechu, ale on się nie zorientował…”
Gdy twój klient przeczyta co o nim napisałeś, będzie ci zdecydowanie trudniej. Prawdopodobnie, a nawet na pewno, nie poleci twoich usług nikomu ze swoich znajomych, a sam poczuje się urażony i się wycofa z transakcji.
Dlatego dobra rada – nie zamieszczaj wszystkiego co myślisz lub robisz w Internecie. Tam gdy się coś raz znajdzie, już nigdy nie zniknie.
 
2. Zatrudnianie znajomych i rodziny
 
Przyjaźń i pieniądze nie idą w parze. Pożyczka staje się wówczas podarunkiem, przysługa pracą, a traci na tym przyjaźń.
Gdy zakładamy firmę, intuicyjnie chcemy się otoczyć ludźmi, których znamy i im ufamy. Po czasie jednak okazuje się, że nasz najlepszy przyjaciel nie jest idealnym przedstawicielem handlowym, a czas, który powinien być przeznaczony na kontakty z klientami, przegadujecie przy kawie.
Zatrudnijmy, kogoś obcego, wobec którego nie będziemy mieć skrupułów wymagać tego co jest obowiązkiem.
Ponadto poszukajmy specjalisty w danej dziedzinie. Fakt, że brat ogląda dużo filmów przez Internet, nie oznacza, że jest biegłym grafikiem.
 
3. Zbytnia pewność siebie
 

Gdy osiągniemy sukces w jakiejś dziedzinie, nasze ego ma tendencję do wzrostu, czasem nadmiernego. Tak samo dzieje się w przypadku osiągnięcia sukcesu przez młodego przedsiębiorcę. Porównujesz swój biznes z konkurencją i okazuje się, że ty w młodszym wieku osiągnąłeś znacznie więcej niż inni. Siadasz na laurach i ogłaszasz sukces. Nie daj się zwieść chwili, świat nie stoi w miejscu. Nie zawsze będziesz tym większym, a konkurencja nie śpi. Obserwuj, ucz się, wyciągaj wnioski bez arogancji, a z pokorą. Budowanie wiarygodności ma zasadnicze znaczenie dla trwałości biznesu. Było wiele gwiazd, które mocno świeciły, ale szybko zgasły. Czasem popełniamy błędy, ale należy się do nich przyznać i szybko je poprawić, a zyskamy wówczas właśnie wiarygodność i zaufanie klientów.