7 sposobów na rozwój biznesu

Masz firmę, która działa, przynosi dochody, ale rozwija się dosyć wolno. Zdajesz sobie sprawę, że konkurencja nie śpi i w pewnym momencie cię dogoni, a może nawet prześcignie. Wiesz także, że skala działalności w okolicach progu rentowności jest ryzykowna i należałoby się wybić na bezpieczny wolumen.

Spróbuj jednej z naszych propozycji – sposobów – na rozwój biznesu.

1. Sprawdź czy na rynku, na którym funkcjonujesz możesz jeszcze coś zrobić

Kiedy myślisz o rozwinięciu działalności, pierwszy kierunek, który się nasuwa to nowi klienci. Ale to dotychczasowi klienci są twoimi stałymi i najlepszymi odbiorcami. Jest łatwiej i taniej sprzedać więcej dotychczasowym klientom, niż zyskać nowych. Sprawdź czy każdy odbiorca zna całą twoją ofertę, może trzeba go zachęcić rabatem lub programem lojalnościowym, może darmowy okres próbny lub towar z gratisową próbką zainteresuje stałych odbiorców.

2. Wdróż zmianę i poinformuj o tym klientów

Przygotuj jakąś zmianę w swoim produkcie i wykorzystaj to jako okazję do przeprowadzenia promocji dla umocnienia dotychczasowych relacji i zdobycia nowych klientów.

3. Weź udział w targach i wystawach

Wystawienie swojej oferty na targach jest wspaniałą okazją do spotkania się z potencjalnymi odbiorcami na neutralnym gruncie. Targi i wystawy są kierowane przede wszystkim do profesjonalistów, którzy spotykają się i dyskutują o nowościach, sposobach na zwiększenie dostępności ich produktów, sprawdzenie zapotrzebowania rynku. Zwykle targi odwiedzają też klienci indywidualni w poszukiwaniu atrakcji i poznania nowości, a dla wystawców jest to okazja do przedstawienia swojej oferty ostatecznemu nabywcy.

4. Nie omijaj niszowych rynków

Zapewne słyszałeś powiedzenie, że można być rekinem w basenie lub płotką w oceanie. Rynek niszowy jest basenem, w którym możemy osiągnąć znaczną przewagę i sprawnie się po nim poruszać. Daje jednak ograniczone możliwości rozwoju. W oceanie natomiast spotkamy się z większą i silniejszą konkurencją, ale my też możemy zyskać dla siebie więcej miejsca na rozwój. Co wybierzemy zależy od obranej strategii.

5. Dywersyfikuj swoje usługi i produkty

Poszerzaj swoja ofertę o podobne produkty do dotychczas oferowanych. Staraj się nie wchodzić w zupełnie nowe, nieznane segmenty rynku, gdyż tam musisz zdobyć na nowo doświadczenie i nauczyć się całkiem innego biznesu.

6. Otwórz oddział w innym mieście

Gdy w swojej okolicy masz już kilka sklepów, otwieranie kolejnego może nie przynieść wzrostu sprzedaży, gdyż obrót się rozłoży pomiędzy istniejące punkty a nowy. Lepszym rozwiązaniem będzie otwarcie kolejnej lokalizacji w innym miecie, najlepiej sąsiadującym. Dotrzesz wówczas z ofertą do nowych klientów, zachowując przy tym dotychczasowych.

7. Zorganizuj swoją franczyzę

Jeżeli odnosisz sukcesy w biznesie i chciałbyś, aby twoje produkty stały się znane dla szerszego grona odbiorców, a nie masz wystarczających środków, aby zrobić to na własny rachunek, możesz udzielać licencji na działalność w sprawdzonym formacie. Ten sposób rozwoju wybrało wiele firm i dzięki temu stały się znane na całym świecie.

Poznałeś nasze sposoby na rozwój biznesu. Postaraj się wybrać jeden lub dwa z nich, te które najlepiej pasują do twojej firmy, i wróż je do twojego planu rozwoju. Aktywnie działaj, a rezultaty pojawią się wkrótce.