10 złych nawyków do przełamania, aby być szczęśliwym

Być szczęśliwym – to marzenie każdego człowieka. Z każdej strony jest nam wtłaczane, że jeśli kupimy sobie to lub zrobimy tamto to będziemy szczęśliwi i uśmiechnięta buzia patrzy na nas z reklamy. Kupowanie owszem poprawia nam humor, ale jest to bardzo ulotna forma szczęśliwości. Czy można być szczęśliwym cały czas lub czy uczucie szczęścia możemy kontrolować?

 

Okazuje się, że są na ten temat prowadzone poważne badania. Sonia Lyubomirsky jest profesorem psychologii na Uniwersytecie Kalifornijskim. Całą swoją karierę naukową poświęciła badaniom nad szczęściem.

 

Lyubomirsky odkryła, że każdy z nas posiada swój własny punkt bazowy szczęścia. Nazwała go „set point”. Jest to pewien standardowy poziom szczęścia, z którego człowiek może zostać wytrącony zarówno w stronę większego poczucia szczęścia, gdy zdarzy się coś dobrego, jak i w dół, gdy spotka nas coś złego lub smutnego. Po czasie jednak, nasze emocje wyrównują się i wracają do „set pointu”.

 

Przełomowym odkryciem Sonii Lyubomirsky jest jednak ustalenie, że punkt bazowy szczęścia odpowiada jedynie za 50% naszego poczucia szczęścia, dalsze 10% szczęśliwości określają nasze warunki życiowe, natomiast nawet 40% zależy od nas samych. Oznacza to, że nasze zwyczaje, nastawienie i spojrzenie na życie wpływają w ogromnym stopniu na poczucie szczęścia. Nawet jeśli zrealizujesz swój plan, wygrasz wyścig czy zdobędziesz uznanie, nie uczyni cię to szczęśliwym. Musisz pracować, aby poczuć i utrzymać szczęście.

 

Bycie szczęśliwym lub nie, jest zakorzenione w naszych nawykach. Przejmowanie nowych wzorców zachowań jest trudne do wypracowania. Łatwiej jest popracować nad przełamywaniem przyzwyczajeń, które wytrącają nas z poczucia zadowolenia i sprawiają, że czujemy się źle i jesteśmy wciąż niezadowoleni.

 

Wyeliminowanie złych nawyków, powinno w krótkim czasie, ustawić nasz bazowy punkt szczęścia na nowym poziomie. Poniżej kilka z nich, wybranych, do przełamania.

 

1. Niechęć do podziwiania

Otaczają nas niesamowite rzeczy, trzeba tylko je dostrzec. Piękna przyroda, dzieła człowieka, zarówno te zabytkowe jak i nowoczesne, galopujący postęp technologiczny, który przynosi coraz to nowe rozwiązania. Jak się nie zachwycać. Jednak nie zawsze jest łatwo. Im więcej doświadczamy, tym chcemy więcej, dalej, ciekawiej. Pomijamy przy tym, rzeczy małe, których dotykamy każdego dnia, a tak naprawdę to one powinny zyskać naszą uwagę i podziw. Tymczasem im więcej zwracamy uwagi na rzeczy piękne czy ciekawe, tym bardziej dostrzegamy bogactwo życia i zdajemy sobie sprawę jak wpływamy na świat, i że również on oddziałuje na nas. Trudno być szczęśliwym, gdy wzruszamy ramionami za każdym razem, gdy dostrzeżemy coś nowego.

2. Izolowanie się

Każdy miewa dni, kiedy chce tylko nakryć się kocem i schować przed całym światem. Gdy zdarza się to sporadycznie nic w tym złego, natomiast jeżeli ukrywanie się przed innymi staje się naszym nawykiem, wówczas zły nastrój zaczyna nas niszczyć. Nie ma nic gorszego niż poddanie się temu, unikanie kontaktów z ludźmi, zamykanie się w domu. Gdy czujemy się nieszczęśliwi, powinniśmy, mimo niechęci, ubrać się, wyjść z domu, spotkać z przyjaciółmi, pójść do kina. Spróbuj, a różnicę poczujesz od razu.

 

3. Brak wyznaczonych celów

Gdy gdzieś idziemy, mamy swój cel i czujemy się spokojni, wiemy dokąd zmierzamy. W życiu jest tak samo. Nie unikajmy ustalania celów. One motywują, dają nadzieję na lepszą przyszłość, są wyzwaniem i wezwaniem do działania. Bez dążenia do wyznaczonego celu i pracy nad sobą i swoimi umiejętnościami, zastanawialibyśmy się tylko dlaczego w naszym życiu nic się nie zmienia, a monotonia codzienności nas przytłacza.

 

4. Uleganie strachowi

Strach to emocja napędzana przez wyobraźnię. W przeciwieństwie do prawdziwego niebezpieczeństwa, które może wyrządzić nam fizyczną krzywdę, strach powstaje w naszej głowie. Jeśli tylko zrobimy mu trochę miejsca i pozwolimy działać będzie coraz mocniej naciskał i przygniatał. Natomiast pokonanie strachu wiąże się z uczuciem szczęścia i spełnienia. Wiedzą o tym ci, którzy przełamują strach na co dzień. Najgorsze co może się nam przydarzyć to nie porażka, a poddanie się za życia.

 

5. Obwinianie i brak kontroli nad życiem

Musimy czuć kontrolę nad naszym życiem, aby być szczęśliwymi. Gdy zdarza się coś niedobrego w naszym życiu i zaczynamy obwiniać za to innych ludzi lub okoliczności, tracimy tę kontrolę, co jest równoznaczne z obniżeniem naszego nastroju.

 

6. Nadmierny controlling

Trudno być szczęśliwym bez poczucia posiadania kontroli nad własnym życiem, ale w momencie, gdy chcemy mieć wszystko pod kontrolą, rzeczy mogą pójść zbyt daleko. Dotyczy to zwłaszcza pragnienia kontrolowania innych ludzi. W momencie zbyt mocnego nacisku, ktoś do tej pory postępujący zgodnie z naszymi oczekiwaniami, może nie wytrzymać napięcia i odwrócić się od nas. Pogorszenie relacji ze współpracownikami czy przyjaciółmi nigdy nie wpływa pozytywnie na poprawę nastroju.

 

7. Krytykanctwo

Ocenianie ludzi i mówienie o nich w sposób niepochlebny, poprawia nastrój, ale tylko chwilowo. Po czasie powstaje u nas poczucie winy i czujemy wyrzuty sumienia. Krytykowanie i obmawianie innych jest po prostu złym zwyczajem, używanym przez niektórych dla podniesienia własnej wartości. Niestety, w ten sposób nakręcamy tylko spiralę negatywnych uczuć i zachowań.

 

8. Narzekanie

Ciągłe narzekanie jest przygnębiające zarówno dla osoby wylewającej żale jak i dla jej otoczenia. Jest zachowaniem samo się nakręcającym. Mówiąc i myśląc o złych rzeczach, które nas spotkały, utwierdzamy się w negatywnym stosunku do otoczenia. Mówienie o naszych zmartwieniach, może mieć działanie terapeutyczne, ale istnieje cienka granica między uczuciem ulgi po „zrzuceniu” z siebie ciężaru zmartwienia, a nakręceniem spirali narzekania i utwierdzania się w poczuciu krzywdy.

Życie nie zawsze podąża w tym kierunku, w którym byśmy chcieli, ale czas w poczuciu szczęścia i zawodu, biegnie tak samo. Zamiast narzekać i utwierdzać się w poczuciu krzywdy, pomyśl co masz i z czego możesz być dumny. Potem zastanów się jak rozwiązać problem i zrób to. Pesymistyczne spojrzenie na trudności jest trudne do przełamania, dopóki się z nim nie zmierzysz i nie dostrzeżesz, jak nielogiczne jest poddawanie się. Potem okaże się, trudności nie są tak ciężkie, jak je wcześniej postrzegałeś.

 

9. Imponowanie rzeczami materialnymi

Ludziom podoba się twój samochód, styl życia, ciekawa praca, ale nie oznacza to, że lubią ciebie. Gdy usiłujemy zaimponować komuś rzeczami materialnymi, wstępujemy na prostą drogę do uczynienia się nieszczęśliwymi. Jest mnóstwo badań, które potwierdzają, że zdobycze materialne nie powodują, że jesteśmy szczęśliwi. Pogoń za rzeczami materialnymi często powoduje nasze rozczarowanie. Gdy już zdobędziemy to upragnione coś, może się okazać, że zrobiliśmy to kosztem przyjaciół i rodziny. Aby utrzymać szczęście na dłużej, otocz się ludźmi, którzy lubią cię takiego jakim jesteś, i poświęć im coś co jest cenne jak oni – czas.

 

10. Otaczanie się ludźmi o negatywnych emocjach

Osoby narzekające, poddające się negatywnym emocjom, często nie potrafią się przełamać i pozostają w tej złej aurze, wciągając też innych. Ludzie często wysłuchują ich narzekania, nie chcąc zachować się niegrzecznie. Należy sobie jednak zdawać sprawę, że tylko cienka linia dzieli uprzejme wysłuchiwanie od wejścia w negatywnie emocjonalną spiralę. Można tego uniknąć przez zachowanie stosownego dystansu. Pomyśl o tym jak o przebywaniu w jednym pokoju z osobą palącą. Czy będziesz biernym palaczem całe popołudnie, czy raczej dyskretnie się oddalisz? To samo jest z osobami rozsiewającymi negatywne emocje – unikaj ich. Możesz spróbować zmienić tok rozmowy, ale osoba narzekająca będzie wciąż wracać do tego co zatruwa jej życie. Zapytaj jej jak zamierza poradzić sobie z tym problemem. Może się wówczas okazać, że nie zamierza się go pozbyć, wtedy sama odejdzie od tematu.

Zwykle mamy możliwość wyboru osób z którymi przebywamy. Starajmy się, aby były to osoby o zdrowym spojrzeniu na świat, pełne pomysłów, którymi zarażają innych, które nas będą motywować, inspirować i pozytywnie nakręcać.